Welkom!!

Beste Bezoeker,

Welkom op mijn blog waar ik vanaf april 2011 over meerdere van mijn hobby's heb geblogd. In juni 2015 heb ik een nieuwe start gemaakt, vanaf nu zal mijn blog vooral over dieren gaan. Ook heb ik een Facebook pagina, Jenny's Pics waar ik foto's en filmpjes plaats.
Heeft u opmerkingen of vragen? Mail dan naar welkomoploekje16@hotmail.com. Veel plezier!

Tot ziens,
Jenny.

donderdag 11 april 2013

Giraffebaby Chloë.

De eerste glimp van het jongste girafje van Diergaarde Blijdorp kon ik opvangen op 25 maart. Chloë werd op 19 maart geboren als vijfde dochter van giraffe Marianne. Ze is het eerste jong van de nieuwe fokman, Banio. De eerstgeborene van Marianne is Esta (2006) en zij is verhuisd naar een andere dierentuin. Haar overige dochters Christel (2008), Doris (2010) en Kimberley (2011) maken nog deel uit van de groep waarin zij geboren zijn.

Als alles goed gaat hoopt Christel dit jaar zelf moeder te worden.. Rond haar geboorte waren nogal wat problemen.. Destijds keek Marian niet naar haar kleintje om en liet haar niet toe te drinken. Gelukkig was er giraffe Tipsy die nog melk had en daardoor kwam Christel al snel aan en bleef zij in leven! Dat is helaas lang niet altijd het geval..

Vorig jaar november werd er nog alles op alles gezet om een girafje te redden. Trudi weigerde haar jong te laten drinken en na drie dagen worstelen is besloten de kleine uit zijn lijden te verlossen. Gelukkig is Marianne inmiddels een ervaren moeder en lijkt alles deze keer vanzelf te gaan. Haar vorige baby, Kimberley, had nog last van een navelontsteking.
Vanaf december werd er al een kleine giraf verwacht, iedere keer als ik naar de Diergaarde toe ging bestudeerde ik de buiken van de giraffen.. Aan de dikte kun je het niet echt goed zien, een giraf heeft namelijk sowieso al een dikke buik vanwege alle darmen die daar in zitten (omdat het planteneters zijn.) Maar als je goed kijkt kun je vaak aan de uier van een giraffevrouwtje zien dat er een kleine op komst is en.. als er een giraf apart staat van de rest van de groep is die meestal drachtig!
De maanden verstreken.. Giraffe Anne zou als eerste zijn uitgerekend.. maar uiteindelijk ging Marian haar voor. Inmiddels is het langverwachte girafje van Anne ook geboren! Maandag 8 april werd het halfbroertje van Chloë geboren, hij heeft de naam Fabian gekregen en ik hoop hem snel te gaan bewonderen..
Chloë heb ik inmiddels erg goed gezien. Ik wilde niet al teveel foto's maken, maar het is zo'n fier diertje dat ik dat enigzins vergeten ben.. Blijdorp heeft een fokgroep raszuivere netgiraffen, deze ondersoort heeft in het wild moeite om te overleven en daarom is er een EEP (Europees Fokprogramma.) Toch is deze giraffensoort eén van de meest voorkomende giraffe soorten, hij komt voor in Somalië, Noord-Kenia en Ethiopië (Afrika.)
De draagtijd van een giraf duurt 13 tot 15 maanden. Vervolgens valt het jong 2 meter naar beneden, als het de smak overleeft heeft doet het al snel pogingen om te gaan staan en lopen! Chloë is al bijna 2 meter hoog en weegt waarschijnlijk rond de 45 kilo. In de eerste week groeit een girafje 3 centimeter; dankzij de vette melk van de moeder. De zoogtijd duurt ongeveer een half jaar tot een jaar.
 
Ook naar Blijdorp??? Via http://www.uitmetkorting.nl/diergaarde-blijdorp/korting-diergaarde-blijdorp/   zijn vier vrijkaartjes te winnen.  

7 opmerkingen:

  1. Schitterende log met erg lieve plaatjes!! Echt schattig zo'n kleine giraffe! Ik moet ookk nog een keer naar Blijdorp;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's weer meid!
    Knap hoor, want het is daar lastig om haar te zien, laat staan op de foto te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is het een mooi beestje! Je hebt er een prachtige log van gemaakt met goede info en mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schatje! Hele mooie foto's ook! Die info is ook heel leuk erbij, nu weet ik gelijk weer een stuk meer of giraffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jenny,
    Schitterende foto's heb je van dit kleine "langnekje" weten te maken. Ik ben afgelopen zaterdag geweest en heb haar ook gezien. Grappig om te zien dat bijna alle giraffen buiten moesten blijven en de deuren dicht bleven, zodat het jong in alle rust kan wennen aan haar omgeving.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen

Overstap naar andere website.

Vanwege de problemen met het invoegen van afbeeldingen, ben ik overgestapt naar: https://jennydierenfoto.wordpress.com/  Al heb ik in...