Welkom!!

Beste Bezoeker,

Welkom op mijn blog waar ik vanaf april 2011 over meerdere van mijn hobby's heb geblogd. In juni 2015 heb ik een nieuwe start gemaakt, vanaf nu zal mijn blog vooral over dieren gaan. Ook heb ik een Facebook pagina, Jenny's Pics waar ik foto's en filmpjes plaats.
Heeft u opmerkingen of vragen? Mail dan naar welkomoploekje16@hotmail.com. Veel plezier!

Tot ziens,
Jenny.

maandag 8 december 2014

Blijdorp, december 2014.


December 2014:

Gorilla Bokito & zijn harem.

In de wintermaanden is het vaak te fris voor de westelijke gorilla's om naar buiten te gaan. Maar het is ook heel leuk om binnen te kijken bij de bekendste inwoner van Diergaarde Blijdorp. En dat is natuurlijk gorilla Bokito! Bokito is geboren in 1996 en inmiddels vader van 6 dochters, waarvan er nog 5 levend en wel in de familie groep leven. De jongste is Tonka, zij is 2 jaar geworden in november en steelt vaak de show met haar oudere halfzusje Ayba (4) en zusje Tuena (5). Bokito heeft ook een 'aangenomen kind', Nasibu, die in april 8 hoopt te worden en al flink begint te puberen. Hij heeft daarbij interesse in de puberdochters van Bokito,  Adira en Thirza..

Apenbabyboom!

 Er zijn nu twee jonge franjeapen (of Colobusapen) te bewonderen in de Diergaarde. Bij hun geboorte zijn ze spierwit. Het eerste kleintje, een jongetje, kwam ter wereld in juli en is na 5 maanden verkleurd naar de kleuren van zijn ouders. In november is er weer een baby geboren en dus kunnen we de komende periode weer zien hoe het jong beetje bij beetje steeds zwarter wordt.

Kuifmakaak Puzzle zorgde voor een verrassing, deze zomer werd hij eindelijk vader! Het jonge aapje zit graag warm bij zijn moeder Maria maar begint inmiddels ook volop op zichzelf de wereld te ontdekken.
Ook bij de zeldzame François-langoeren is een kleine te bewonderen. Het jonge mannetje Ngai is een ontzettend ondernemend aapje. Het is nu nog te zien dat hij deels feloranje was bij zijn geboorte, maar ook hij verkleurd steeds verder zwart.
Op 6 november werd witkruinmangabey Caspar moeder van haar tweede zoontje. Hoewel hij natuurlijk nog een heel klein baby'tje is haalt hij toch al apenstreken uit! Al na een week mocht hij voorzichtig zelf lopen, wel vastgehouden aan z'n lange staart.

Jonge girafjes.

De grote groep netgiraffen in Diergaarde Blijdorp is uitgebreid met de geboorte van girafje Zoë (9 oktober) en girafje Jimbo (23 oktober). Als het niet te koud is strekken de girafjes graag hun lange benen en binnen in de warme stal oefenen ze met het eten van blaadjes en hooi!

Olifantje Nhi Linh.

Het gaat ontzettend goed met het kleine Aziatische olifantje Nhi Linh, dat op 10 augustus haar eerste verjaardag heeft gevierd. Samen met haar halfzus Faya (4 jaar) vermaakt zij zich elke dag! Buiten oefenen ze hun klimkunsten of spelen met de bal. In de winterperiode mogen de olifanten binnen onder de douche en in het bad en dat zorgt altijd voor dolle waterpret.

'Nieuwe verblijven.'

Allereerst wil ik Amazonica noemen, het vlinderparadijs, waar duizenden Zuid-Amerikaanse vlinders rondfladderen. Het is er tropisch warm en er groeien en bloeien vele kleurrijke planten. Naast vlinders zijn er ook nog o.a. anaconda's en piranha's te bewonderen. Amazonica is in het voorjaar van 2013 geopend.
Een schitterend voorbeeld van een gerenoveerd monumentaal deel van de Rotterdamse Diergaarde is de vernieuwde dikhuidenvleugel. Daar hebben dwergnijlpaardjes en zwarte neushoorns hun intrek genomen. Op de foto is het jonge neushoornvrouwtje Naima te bewonderen, maar sinds kort is er nog een tweede vrouwtje met de naam Wanda en hopelijk kan de man Vungu daarmee 'aan de slag'.. Blijdorp is de enige Nederlandse dierentuin met deze soort, ook wel puntlipneushoorns genoemd.

In april 2014 werd het eerste deel van het project 'Hart van Afrika' geopend. Dit is een verblijf voor penseelzwijnen en bosbuffels (een nieuwe soort voor de Diergaarde). Ze hebben ieder een eigen verblijf maar er is ook een mogelijkheid voor de penseelzwijnen om bij de buffels op verkenning te gaan.. Dit heb ik midden november voor het eerst gezien.

Reactie van Marco Luijken op 9 december 2014:
Hoi Jenny,
Wat leuk dat je hier een apart gedeelte voor je dierentuin foto's hebt gemaakt. En wat een mooie opnames zijn dit weer. Zo leuk omdat het voor mij erg herkenbaar en bekend voorkomt, omdat ik daar ook zo vaak rondloop. Dat jonge kuifmakaakje heb je ook mooi te pakken. Mij is het zo nog niet gelukt. Ook Bokito en Nhi Linh staan er erg mooi. Hier hou ik wel van hoor!!

Groetjes, Marco

1 opmerking:

  1. Wat een mooie foto's heb je gemaakt! Zeker de foto van de girafjes is een favoriet van mij...
    Leuk dat je weer met de dierennieuwtjes komt. Ze zijn zo leuk om te lezen en zelf kom ik maar 1 keer per jaar in een dierentuin.

    BeantwoordenVerwijderen

Overstap naar andere website.

Vanwege de problemen met het invoegen van afbeeldingen, ben ik overgestapt naar: https://jennydierenfoto.wordpress.com/  Al heb ik in...