Welkom!!

Beste Bezoeker,

Welkom op mijn blog waar ik vanaf april 2011 over meerdere van mijn hobby's heb geblogd. In juni 2015 heb ik een nieuwe start gemaakt, vanaf nu zal mijn blog vooral over dieren gaan. Ook heb ik een Facebook pagina, Jenny's Pics waar ik foto's en filmpjes plaats.
Heeft u opmerkingen of vragen? Mail dan naar welkomoploekje16@hotmail.com. Veel plezier!

Tot ziens,
Jenny.

zaterdag 18 juni 2011

Olifantje Mumba geboren!

Het is een meisje!!!!
Nog maar een paar dagen geleden schreef ik over het verwachte olifantje in Artis. Vanmorgen is het na een bevalling van 48 uur om 06.28 uur ter wereld gekomen. Voor Thong Thai is dit haar tweede dochter. Het olifantje heeft de naam Mumba gekregen en ze weegt bijna 90 kilo. De pasgeborene maakt een sterke indruk, is erg beweeglijk en kon binnen een kwartier al staan.

Op 2 augustus 2005 wordt de dan 16-jarige Thong Thai voor het eerst moeder. Zij woont sinds november 2003 in Artis. Het jong, een vrouwtje, weegt ongeveer 80 kilo en is 80 centimeter hoog. Het is ook de eerste keer dat er in de geschiedenis van Artis (sinds 1838) een olifantje geboren wordt. Haar vader is Alexander.
Op 11 augustus wordt de naam van het pasgeboren olifantje bekend gemaakt: Yindee. Thais voor: 'geluk', 'welkom' en 'gefeliciteerd.' Op die dag mogen moeder en dochter ook voor het eerst naar buiten. Dat vind Yindee wel spannend! Ze blijft dicht bij mama in de buurt.

In maart 2008 maakt Artis bekend dat Thong Thai opnieuw in verwachting is, dit maal van stier Nikolai. Helaas komt het kalfje 2 maanden te vroeg ter wereld op 10 januari 2009. Het is een mannetje, maar helaas overlijdt het na één dag. Een groot verlies voor zowel olifanten als verzorgers! Zie: http://at5.nl/s/37W & http://bit.ly/jevUzG
En dan komt Nikolai opnieuw naar Artis. In maart 2010 is het eindelijk voor 99% zeker dat Thong Thai drachtig is! Nu kan Nikolai weer terug naar Hannover.. http://bit.ly/jF5XNi & http://at5.nl/s/9QT

 In juli 2010 ben ik zelf in Artis geweest. Op de bovenste foto zien we Yindee (2005) en op de onderste tante Win Thida (1967) en Thong Thai (1990). Als het lukt wil ik volgende week dinsdag op kraambezoek bij Mumba en haar familie! Zelf had ik ook een naam ingestuurd voor de wedstrijd: Yala. Dat is een stad in een gelijknamige provincie in Thailand, waar de Aziatische olifant in het wild voorkomt.

Eindelijk heeft Yindee dan toch een zusje!! Het is erg goed nieuws dat het een vrouwtje geworden is. Zij kan namelijk bij de kudde blijven. Een mannetje moet als hij gaat puberen naar een andere dierentuin. Yindee was ook bij de bevalling. Dat is voor haar leerzaam zodat ze weet wat er gaat gebeuren als ze straks zelf een kalfje krijgt.

 Het babyfantje kan rekenen op vele bezoekers. De laatste weken is er in Artis een heuse geboortegolf en haar geboorte is de absolute topper! Video's: http://nos.nl/video/249373-babyolifantje-in-artis.html & HIER Pas als Mumba voldoende gedronken heeft is ze voor het publiek te zien.

Foto's: Artis.

10 opmerkingen:

  1. Wat superleuk dat er weer een olifantje is geboren in Artis. Ze ziet er heel schatig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt super leuk dat er weer een olifantje is! Super leuk dat het een meisje is, ze heeft een mooie naam!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Hallo Jenny,

    Ik zag je reactie op princessoutfits over het stoppen van Jeanine van Royals of the world en dacht gelijk. Kan jij geen log plaatsen. Bij jou reageren zoo veel mensen misschien zit er eentje bij die haar web-log wil over nemen!

    In elk geval al vast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk babynieuws! Hopelijk kun je snel op bezoek bij Mumba!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke naam! Echt iets voor zo'n klein olifantje! Mooie log mét leuk filmpje! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hihi, wat een schattig dier! Leuke log heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een grappig beestje is zo'n klein olifantje!
    Leuk filmpje heb je erbij geplaatst.
    Ik verbaas me altijd dat dieren als ze nog maar net op de wereld zijn al kunnen staan. Al gaat dat zo te zien eerst niet zo makkelijk!
    Gelukkig is dat met kinderen niet zo.... Die zijn echt nog zo lekker hulpeloos en afhankelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg leuk de olifantjes! En wat maak je toch altijd weer schitterende logjes Jenny!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hartstikke leuke log, schattig die kleine beesten, en ze worden zo groot ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Overstap naar andere website.

Vanwege de problemen met het invoegen van afbeeldingen, ben ik overgestapt naar: https://jennydierenfoto.wordpress.com/  Al heb ik in...