Welkom!!

Beste Bezoeker,

Welkom op mijn blog waar ik vanaf april 2011 over meerdere van mijn hobby's heb geblogd. In juni 2015 heb ik een nieuwe start gemaakt, vanaf nu zal mijn blog vooral over dieren gaan. Ook heb ik een Facebook pagina, Jenny's Pics waar ik foto's en filmpjes plaats.
Heeft u opmerkingen of vragen? Mail dan naar welkomoploekje16@hotmail.com. Veel plezier!

Tot ziens,
Jenny.

vrijdag 1 maart 2013

De dag van de ijsbeer.

27 februari.. Internationale dag van de IJsbeer. Dat kan ik natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan.. Daarom worden alle Nederlandse ijsberen vandaag extra in het zonnetje gezet! Maar vooral denk ik ook aan hun soortgenoten, die zee-ijs nodig hebben om te kunnen jagen. Zonder het ijs kunnen ijsberen niet overleven!! We kunnen allemaal een steentje bijdragen aan het behoud van de ijsberen, door de verwarming een stukje lager te zetten. Zo besparen we energie én door de lagere CO2 uitstoot smelt de Noordpool minder snel!
 In Diergaarde Blijdorp in Rotterdam wonen momenteel twee ijsberen. Het mannetje Eric van 19 jaar en het vrouwtje Olinka van 20 jaar. In Oostenrijk, in Wenen, hebben zij samen al voor 5 nakomelingen gezorgd en in Nederland beviel Olinka op 6 december 2010 van een tweeling. Eéntje overleefde en werd de trots van de Diergaarde: Vicks! Kleine ijsbeertjes worden snel groot en op 22 oktober 2012 vertrok Vicks naar Zweden, om daar te overwinteren met Sesi, een jong vrouwtje. Eric en Olinka werden al snel daarna weer herenigd, maar van liefde was er toen nog geen sprake. IJsbeer Eric werd ook nog eens erg ziek. Toen het verblijf van Olinka helemaal opgeknapt was konden de ijsberen weer apart gezet worden.. Niet lang daarna kreeg Eric weer veel interesse in Olinka en dus mochten zij bij elkaar; want de paartijd van de ijsberen is aangebroken! En jawel, de romance is weer opgebloeid en er zijn al paringen waargenomen.. Dus wie weet; komt er ondanks alles toch nog een nieuwe worp ijsbeerbaby's! IJsberen hebben lentekriebels
 Een prachtige groep ijsberen leeft er in Ouwehands Dierenpark, Rhenen. De 19jarige ijsberin Huggies werd als weesje gevonden op een ijsschots. Met een bruin beertje als speelkameraadje en een oude ijsberin als pleegmoeder is het helemaal goed gekomen met haar. In Zweden kreeg Huggies haar eerste kind: het vrouwtje, Freedom. Weer terug in Nederland bleek Huggies het erg goed met het jonge ijsbeermannetje Viktor (nu 14) te kunnen vinden. Dit resulteerde in de geboorte van een drieling, een tweeling en nog een drieling. Van haar laatste jongen bleven er twee in leven, de op 1 december 2011 geboren Luka & Lynn. Freedom is inmiddels 11 en zelf ook moeder. Haar zoon Sprinter en dochter Sesi wonen respectievelijk in Hannover & Orsa.. De tweelingbroer van Sesi is de 2jarige Siku. Voor hem is nog steeds geen nieuwe plek gevonden. Siku is de grote speelkameraad van de kleine tweeling, maar wil ook graag met zijn oma Huggies stoeien! Viktor heeft een beetje pech, dit voorjaar mag hij nog steeds niet bij de vrouwtjes, hij leeft zoals ijsberen in het wild 'solitair'. IJsmaaltijd voor IJsberen

Het is wel erg leuk dat er in Dierenrijk in Nuenen eveneens kleinkinderen van Huggies wonen. Haar zoon Henk, eén van de ijsbeerdrieling, geboren op 26 november 2005, is vader geworden. De moeder van de jongen, Frimas, werd in de wildernis van Canada geboren. In 2003 werd zij samen met haar zusje Aisaqvaq gered. In ruil voor de broer van Henk, Jelle, kwam Frimas in mei 2011 naar Nederland; zodat er twee stelletjes zijn ontstaan. Henk & Frimas zijn nu de ouders van een prachtige ijsbeertweeling, het vrouwtje Noordje en het mannetje Pixel. Eigenlijk kreeg Frimas op 16 november haar eerste 3 jongen, maar er was er eentje doodgeboren. Op 12 februari mochten de kleine ijsbeertjes voor het eerst op verkenning in het buitenverblijf en de nieuwsgierige Pixel en Noordje waren helemaal in hun element! De volgende dag renden ze al door het gras, klommen op boomstammen, stoeiden samen en probeerden een hapje vis te nemen.. En papa Henk? Die lag lekker met een ander vrouwtje, Beja (26), te slapen. De oudste ijsberin van Nederland woont ook in Dierenrijk, dat is de 31 jarige Wash. Zij laat zich maar weinig zien. Voor 't eerst buiten!

7 opmerkingen:

  1. Fantastische uitgebreide log! Alle foto's zelfgemaakt? Groot compliment!
    Je krijgt bijna zin met hen in de sneeuw te rollen, maar dat lijkt me als mens niet zo verstandig..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, alle foto's zelf gemaakt :) Dank je wel! Nee, ijsberen zien er zo heerlijk knuffelig uit, maar zelfs als ze nog maar een maand of 4 zijn beginnen ze al gevaarlijk te worden..

      Verwijderen
  2. Het is inderdaad een schitterende log!
    Je hebt veel creativiteit om dit zo mooi te maken!!
    Heb je zoveel tijd om zovaak bij deze ijsbeertjes te kijken en ons daarna ervan te laten genieten??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Royaltynews, nog een vraagje: heb jij ook een website, want ik kom nergens te recht als ik op je naam klik?

      Verwijderen
  3. Hoi,
    Deze vraag krijg ik wel eens meer en ik zal eens proberen ze te beantwoorden. Helaas werk ik momenteel maar eén dag per week. Eén van mijn hobby's is sinds enkele jaren naar de dierentuin gaan. Nu denken veel mensen dat het erg veel geld kost, maar als je een abonnement neemt én je hebt 40 procent korting met de trein, valt het zo mee, dat ik het me in elk geval kan veroorloven. Momenteel ben ik extra veel te vinden bij de kleine ijsbeertjes in Dierenrijk; maar ik wissel de verschillende dierentuinen af.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik word hier zo vrolijk van, bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie blog! en wat een mooie collage's. alweer een paar jaartjes terug, maar nog steeds leuk om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen

Overstap naar andere website.

Vanwege de problemen met het invoegen van afbeeldingen, ben ik overgestapt naar: https://jennydierenfoto.wordpress.com/  Al heb ik in...