Welkom!!

Beste Bezoeker,

Welkom op mijn blog waar ik vanaf april 2011 over meerdere van mijn hobby's heb geblogd. In juni 2015 heb ik een nieuwe start gemaakt, vanaf nu zal mijn blog vooral over dieren gaan. Ook heb ik een Facebook pagina, Jenny's Pics waar ik foto's en filmpjes plaats.
Heeft u opmerkingen of vragen? Mail dan naar welkomoploekje16@hotmail.com. Veel plezier!

Tot ziens,
Jenny.

dinsdag 15 januari 2013

IJsbeer Eric geniet van de sneeuw.

Het gaat weer goed met Eric!

Wat betekent dat ik de pagina over zet in een logje.. want ik hoop dat er voorlopig geen veranderingen in zijn gezondheidstoestand zullen zijn!
15 januari 2012: Ik heb vernomen dat de directeur van Blijdorp heeft verteld dat ijsbeer Eric per 12 januari 'genezen verklaard is.' De ontsteking is uit zijn lichaam verdwenen door een zware antibiotica kuur. Hij moet alleen nog flink aansterken. Er is in elk geval goede hoop dat ijsbeer Eric het toch nog zal redden.. Momenteel heeft hij het enorm naar zijn zin, een twitterberichtje van de Diergaarde met een link naar een filmpje is daarvan het levende bewijs: IJsbeer Eric vindt het wel wat: lekker rollebollen in de sneeuw.... http://youtu.be/6xyRU1TuwrY
14 januari 2012:
Vandaag was ik zelf in de Diergaarde en tegen de tijd dat ik bij de ijsberen aan kwam, lag er een poedersuikerlaagje sneeuw. Eric keek alert rond en leek van ieder vallend vlokje te genieten en Olinka kwam dichtbij het raam liggen in een zelfgegraven kuil. Je kunt gelukkig weer in de IJsgrot en dus door het glas neus aan neus staan.. Wat wel bijzondere foto's oplevert!!

Grote zorgen om mijn ijsbeervriend Eric.

Sinds ik vernomen heb dat ijsbeer Eric ziek is maak ik me nog altijd zorgen. Er zijn ups en downs, maar het gaat nog steeds niet veel beter. Ik hoop toch dat Eric het zal overleven!

10 januari 2013: Eric weer buiten.
Foto: Silvia Kroos. Eric en Olinka waren vandaag lekker samen buiten aan het genieten van het zonnetje! Hij liep vrij vlot rond.
4 januari 2013: Updates over ijsbeer Eric.
Op 27 december via via gehoord dat Eric niet op de 24e onderzocht was. Dit lukte niet vanwege de vele voorbereidingen die er voor nodig waren. Maar de 27e is het onderzoek als nog door gegaan. Er is bloed afgenomen en er zijn foto's genomen. Rond 13:30 was Eric al weer aardig wakker. Natuurlijk bleef het wel spannend wat de uitslagen waren! In Argentinië bezweek de in Rotterdam geboren ijsbeer Winner (1996) aan oververhitting vanwege een hittegolf en vuurwerkangst; dit risico is er ook altijd als een ijsbeer verdoofd moet worden. Maar Eric heeft het gered!
Het volgende nieuws kwam op 29 december. Eric was binnen en wilde zijn medicijnen niet innemen, hij schijnt aan een chronische nieraandoening te lijden. Zoals op de prachtige foto's van Elly te zien is kuierde de nog steeds prachtige ijsbeerman op 30 december wat door het buitenverblijf. Hij liep slecht, maar dat zie je niet op de foto's! Zelf was ik op 2 januari in de Diergaarde. Alleen Olinka was buiten en Eric was nergens te zien. Gelukkig kwam er net een verzorger aan, die me kon bevestigen dat hij in het binnenverblijf was. Hij was net begonnen met een nieuwe antibioticakuur en alleen zo kunnen de verzorgers daar controle over houden.
Mij werd ook duidelijk dat het nog lang geen verloren zaak is. Eric is gewoon 'een oudje' en de dierenarts heeft iets bij zijn hart en bij zijn nieren gezien, maar het is niet zo erg dat ze niets meer kunnen doen! Wel heeft Eric pijnstillers nodig omdat hij anders haast niet kan lopen. Het zou heel erg fijn zijn als Eric dit voorjaar nog één keertje met Olinka zou kunnen paren, zodat hij nog eenmaal voor nazaten kon zorgen...
25 december 2012: Eric leeft nog!!!
Na meer dan een dag in spanning te hebben gezeten was er gelukkig iemand die kon vertellen dat ze Eric had gezien. Hij liep heen en weer in het binnenverblijf. De bordjes waarop stond dat hij ziek is en antibiotica krijgt waren opnieuw weggehaald. Of hij onder verdoving is geweest of niet is nog niet duidelijk. De foto's maakte ik op 4 februari 2012.

22 december 2012:
Ik begin zoetjes aan te denken dat het beter voor Eric is om hem te laten gaan, mocht er uit het onderzoek niets komen wat te behandelen valt. Uit de berichten die ik over hem lees maak ik op dat hij nu echt lijdt; en ik zie het van de foto's af. Deze zijn ook gisteren gemaakt, door Loes. Ik zal mijn ijsbeervriend erg missen, maar ik wil het beste voor hem, en mogelijk is dat voor altijd inslapen..

21 december 2012:
't is helaas weer helemaal mis met ijsbeer Eric. Hij is nog steeds ziek, alleen nu weer opnieuw ernstig. Hij heeft het erg benauwd, ligt continu te hijgen en te 'stomen', waarschijnlijk heeft hij dus flinke koorts. Ook loopt hij slecht. Zodra zijn verzorgers hem binnen hebben houden ze hem binnen, want aankomende maandag zal hij onder narcose moeten. Dat is altijd risicovol bij ijsberen, maar zeker in deze toestand houd ik mijn hart vast! Momenteel heeft hij weer antibiotica gekregen, zoals op de foto's te zien is aan het pijltje. De foto's zijn van Carla Dekkers.

15 december 2012:
 15:03 uur. Een minuut of 5 eerder lag Eric net als vorige week, met zijn kop de andere kant uit. Maar gelukkig draaide hij zich nu om en rekte zichzelf een beetje uit! Na 7 dagen helemaal niets te hebben gehoord over Eric al een hele geruststelling!
 15:31. Eric ligt languit te slapen, waarschijnlijk alweer een groot deel van de dag. Veel mensen maken opmerkingen over een 'luie ijsbeer' maar het is wel goed voor hem.. Zo sterkt hij vast aan!
16:33. Eric ligt heerlijk lui, maar al snel begint hij wat wakker te worden. Zijn poten bewegen wat en hij kijkt rond. Precies op tijd, want er komt een verzorger aan die naar hem fluit.
16:35. Tot mijn verrassing reageert daar een andere ijsbeer op: Olinka. Zij lag in het hoekje, niet zichtbaar omdat de binnenruimte afgesloten is.
Eric is ook opgestaan en komt aan lopen, hij ziet er eigenlijk weer uit zoals hij er altijd uit zag! Een goed teken!
Olinka is naar binnen gegaan en Eric loopt nog een klein rondje..
16:40. Eric heeft buiten wat te eten gekregen en ja hoor, de visjes gaan er goed in! Hoera! Ik maakte wat filmpjes, ze zijn wel donker, maar toch de moeite waard. Als je goed kijkt zie je Eric eten!

8 december 2012:
Eric werd 8 december 19 jaar. Ik ging speciaal voor zijn verjaardag op die dag naar Blijdorp. Echter maakte ik me na dit bezoek weer zorgen! 's ochtends zag ik nog even zijn kop, later alleen een brede rug. Eric lag de hele dag op hetzelfde plekje, op de momenten dat ik bij hem was zat er geen beweging in. Als er sneeuw lag was hij daar altijd druk mee in de weer, nu helemaal niet.. Hij heeft de 19 gehaald, dat is natuurlijk al heel wat na zo ziek te zijn geweest, maar toch!
1 en 2 december 2012
Positieve berichten van de mensen die in Blijdorp waren, en een foto die zeker bewijst dat Eric aan de beterende hand is! "Eric zag er vandaag duidelijk beter uit en was lekker aan het kuieren. Hij moet nog wel een beetje aansterken maar gelukkig heeft hij het gehaald!"
Foto van Dave van Spronsen.
29 november 2012:
Update van de Diergaarde: De vermoedelijke longontsteking van Eric lijkt nu onder controle, hij eet nu weer maar beweegt erg stram en stijf. Hij is dus nog niet 'de oude'. Voor alle zekerheid houden we hem nog binnen, zodat hij hopelijk in alle rust helemaal kan herstellen. Ook kunnen we hem zo van dichtbij beter observeren en medicatie in zijn voer doen zonder dat hij dit merkt.
Foto's maakte ik 26 november.
27 november 2012:
Elly maakte deze foto en schreef erbij dat Eric 's ochtends zo lag en aan het einde van de middag nog steeds, alleen wel gedraaid. Dit is niet de 'normale slaaphouding' van Eric en daaraan is goed te zien dat hij nog steeds niet in orde was. Iemand die Eric in Wenen jarenlang bezocht trok ook de conclusie uit deze foto: "Eric lived at Vienna for many years, I have never seen him like that, he is not doing well!"
26 november 2012:
Ik ben zelf op ziekenbezoek geweest bij Eric en ik merkte direct dat hij nog lang niet de oude was. In de filmpjes die ik maakte kun je zien dat alles erg moeizaam en traag gaat. Toch zijn de verzorgers positief, 's middags zijn de bordjes weggehaald bij het verblijf en er wordt gezegd dat hij overdag af en toe weer naar binnen komt.

24 november 2012:
Eric eet iets meer, maar wil nog steeds niet naar binnen.

23 november 2012:
Blijdorp schrijft op Facebook: "IJsbeer Eric eet sinds vandaag weer stukjes brood en wat vlees." Daarbij wordt een video geplaatst: Eric eet! 
Foto van Elly.
22 november 2012:
Eric lijkt vandaag iets beter te zijn. Hij liep vanochtend zelfs wat rond en houdt alles in de gaten wat om hem heen gebeurd. Deze foto's maakte Loes vanochtend om 9.58 uur en vanmiddag 13:07 uur en 13:51 uur.


Blijdorp schrijft op Facebook: IJsbeer Eric is ziek. De dierenarts vermoedt een longontsteking. Maar Eric laat zich niet naar binnen lokken voor onderzoek. Daarom krijgt hij regelmatig via een blaaspijp pijltjes met antibiotica toegediend. Vanochtend lijkt het beter te gaan met Erik. Hij liep al weer wat rond.
21 november 2012:

Het gaat nog steeds niet beter met Eric, op de foto hieronder heeft hij net zijn tweede antibiotica pijltje gekregen. Hij heeft zelfs geen kracht om die er uit te slaan en staat heel wankel op zijn poten. De dierenarts durft hem niet onder narcose te brengen omdat hij zo verzwakt is, hij is bang dat Eric dat niet overleeft.
Foto van Elly.
Eric ligt het grootste gedeelte van de dag, zoals op onderstaande foto. Dit is niet de houding waarin hij normaal slaapt. 's middags gaat hij staan waarbij goed te zien was dat hij nogal benauwd is (bek stond continu open en met het ademen zie je hem helemaal op en neer gaan). Hij wil nog steeds niet naar binnen en men maakt zich grote zorgen om hem. Dit ook omdat Eric, als hij gaat lopen, eng dicht bij het water komt en de kans op verdrinking groot is.
Foto van Gisela.
20 november 2012:
Deze ochtend werd er een bordje geplaatst bij het ijsberenverblijf waarop staat dat ijsbeer Eric ziek is.  Hij weigert naar binnen te komen en er kan dus niet goed onderzocht worden wat er aan de hand is. De ijsbeer ligt roerloos in het buitenperk. De dierenarts heeft hem een antibioticaspuit ingeschoten in de hoop dat Eric zich hier beter van gaat voelen.
Elly maakte deze foto's:

11 opmerkingen:

  1. Hoi Jenny,
    Prachtige foto's!! Wat geweldig van je dat je dit allemaal zo stap voor stap hebt bijgehouden. Sommige dingen wist ik niet eens. Laten we maar hopen dat alles nu echt beter is met Eric en dat we ook Olinka straks weer te zien krijgen wanneer het verblijf met de nieuwe ruit weer volledig hersteld is.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het nou Erik of Eric?
    Jij schrijft Eric zij schrijven Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat zijn naam de ene keer met -k en de andere keer met -c geschreven wordt. Ik hou me vast aan de -c omdat zijn naam in de vorige dierentuin ook altijd zo geschreven werd..

      Verwijderen
  3. Heb je Eric en Olinka al gezien in mijn blog "Eric is back?". Echt iets wat zeker JIJ niet moet missen!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vielen Dank für die Informationen!
    Es freut mich, dass es Eric wieder besser geht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Danke für den Krankenbericht von diesem wunderschönen Eisbären

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Das ist ein sehr schöner und interessanter Blog.
    Ich hoffe sehr, dass Eric sich schnell und gut erholt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, der arme Eric war aber sehr krank. Vielen Dank, dass du darüber in Text und Fotos berichtet hast. Und wunderbar, dass er nun wieder gesund ist. Er ist ein so großer und prächtiger Eisbär.

    water von der Knutitis

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Jenny,

    ich bin auch eine Eisbärenfreundin und mir haben Deine Fotos von dem Eisbären Eric sehr gefallen. Die Fotos zeigen wie dieser schöne Bär seine Krankheit überwindet.Ein sehr informativer Blog.

    Bärige Grüße,
    Rena von der knutitis

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Jenny!
    Ich habe im Knutis Weekly Magazin über Erik gelesen. Ich froh, daß
    es ihm wieder gut geht. Danke für Deine Bilder und Deine Bericht.
    Ich mag Eisbären sehr gerne und es ist sehr traurig wenn eines dieser wunderbaren Tier krank ist.
    Liebe Grüße,
    Erika

    BeantwoordenVerwijderen

Overstap naar andere website.

Vanwege de problemen met het invoegen van afbeeldingen, ben ik overgestapt naar: https://jennydierenfoto.wordpress.com/  Al heb ik in...